Erről beszélgetünk..

Címszavakban

7titok (1) 8.osztály (1) 9.osztály (1) abszurd (1) abszurdisztán (1) agar agar (1) ajánló (1) ajotanár (1) akebia (1) alma (4) almaszalámi (1) amaretti (1) apró (4) ausztria (6) a jó háziasszony (1) bab (1) babapiskóta (2) babér (1) bacon (1) balzsamecet (2) banán (1) baracklekvár (1) bazsalikom (5) bemutatkozom rólam (2) biriyani (1) birsalmasajt (1) birshab (1) birsszósz (1) bögrés (1) bolo do caco (1) bor (2) boros (6) bőrös karaj (1) boros mascarponekrém (1) borsó (2) borsos (1) briós (1) brokkoli (2) buci (2) búcsúposzt (1) burma (1) camembert (1) carum (1) cayenne bors (1) cékla (1) charlotte (1) citromos (7) citromos kakukkfű (1) citromos muffin (1) cobbler (2) császármorzsa (1) csicseriborsós (1) csigavész (1) csili (7) csilis mascarpone (1) csípős (3) csirke (14) csirkehúsgombóc (1) csokicsepp (2) csokis (4) csokiszósz (1) csokiszuflé (1) cukkini (5) culinaris (1) curry (3) dagasztás nélkül (2) dahl (1) darányi gólyák (1) desszert (1) dió (5) dionysos tavernája (1) diós (3) dödölle (1) dödölleszerű (1) édes (51) édesburgonya (1) édes felfújt (1) édes savanyú (1) égetett tészta (1) egres (1) egresleves (1) egytál (6) élesztő (1) eperszirup (1) epres (7) eseménynaptár (1) éttermi szemle (2) fagyis (3) fahéj (2) falatka (2) fatayir (1) fehércsoki (2) fehérrépa (1) fekete kömény (1) felfújt (2) feltét (1) fenyőmag (1) feta (1) film (1) fodroskel (1) fokhagymás (17) foto (2) fotó (1) főzelék (1) főzőtanfolyam (3) füstöltsonka (1) fűszeres (16) galuska (1) garam masala (1) gasztróciki (1) gasztro darwin díj (1) gersli (1) gé beszél (1) gofri (2) goldenblog (1) gombás (4) gombaszóst (1) gombaszósz (1) gombóc (1) google (1) gőzgombóc (1) gratin (1) grill (2) grillpác (1) grízes tészta (1) gyömbér (9) gyors (50) gyümölcsös (11) habcsók (1) hagyma (21) hajrá csokibolt (1) hal (1) hamburger (1) hír (1) hírek (1) hülyeség (1) hús (15) húsgombóc (2) i. m. (1) indiai (4) indiai sajt (1) internet (1) írták munkáim (1) írták munkáim fotóim emlékezések (1) iskola (1) ital (1) joghurt (1) joghurtos (9) kakaó (2) kakaóbab (1) kakaós (2) kakukkfű (8) kalács (3) karácsony (1) karácsonyiasztalrais (1) karaj (2) karamella (2) kardamom (1) kasnudeln (2) kecskesajt (1) keksz (4) kelt (18) kelt gombóc (1) kenyér (3) kenyércalzone (1) képviselőfánk (2) kérdezős hógolyós (9) keresőkifejezések (1) kert (8) kertfotó (3) kivis (1) knédligombóc (1) kókusz (1) kókuszos (4) kókusztej (1) kolbász (1) költözés (1) kömény (1) koncert (1) konyhadizájn (3) könyv (6) köret (10) koriander (4) koriandergyömbér (1) körtés (1) kosárka (1) közösblog (1) krém (3) krumpli (2) krumplifánk (1) krumplis (14) kukoricás (1) különleges zöldségek (1) kurkuma (3) kuszkusz (1) kutya (4) légballon (2) lencse (3) levelestészta (2) levélzöldség (1) leves (12) levesbetét (2) lovagi torna (9) madáretető (1) madeira (3) majoranna (3) mákos (6) málna (3) málnás (1) mandula (5) mangó (1) mango lassi (1) marcipán (3) marha (2) mascarpone (7) mazsola (1) mcferrin (1) meggyes (4) meggyes roló (1) méz (3) mézesházikó (1) mézes alma (2) miegymás (6) mizuna (1) molnárka (1) mosogatógép (1) mozzarella (1) mücver (1) muffin (3) mustár (2) mustármag (3) műzlikeksz (1) naan kenyér (1) namenia (1) napraforgós (1) narancs (1) narancshéj (2) narancshéjas sós (1) narancslé (1) narancsvirágvíz (1) nektarin (1) nemrecept (1) nudli (1) oregano (1) őszibarack (1) őszinte (1) ötperceskenyérke (1) padlizsán (5) pakora (1) palacsinta (1) panírsajt (1) papírbansült (1) paprika (1) paradicsom (7) paradicsomos raita (1) paradicsompüré (1) paradicsomszósz (3) parmezán (2) partifalat (1) pasztinák (1) patisszon (1) pecsenye (1) péksütemény (3) perec (1) pie (1) piláf (1) piramissüti (1) piskóta (1) pite (1) poharas krém (7) polenta (1) pórés (1) pörkölt (1) portulák (2) program (1) programajánló (1) programok (1) programozás (1) puding (1) pulyka (4) pylones (1) rebarbarás (1) réteskosár (1) ribizli (1) ricotta (1) rizotto (1) rizs (4) római kömény (7) rozmaring (2) rózsa (1) rózsatorta (2) rózsavíz (1) rumtopf (1) sajt (1) sajtfelfújt (1) sajtos (5) saláta (2) saltimbocca (1) sárgabarack (2) sárgarépa (6) show (1) sma (1) smoothie (1) sonkás (3) sör (2) sörkori (1) sörösdobozon (1) sörzsemle (1) sós (15) spárga (2) spenót (4) sült (8) sült eperbefőtt (1) sült zöldség (1) sütés nélkül (1) süti (36) sütőpor (6) szalonna (1) szárított paradicsom (2) szárzeller (1) szeder (2) szegfűbors (1) szegfűszeg (1) szenny (1) szezámmag (2) szilva (2) szilvalekvár (2) szódabikarbóna (1) szójaszósz (1) szolgálati (1) szövegláda (70) szülinapajándék (1) szűzpecsenye (1) tarja (1) tárkony (2) tatsoi (1) tej (4) tejföl (1) tejszín (18) tészta (10) tésztasaláta (1) tiramisu (1) tojás (5) tojásfehérje (1) tökmag (1) tökmagolaj (1) töltött (3) töltött tekercs (1) tönkölybúza (1) tönkölyliszt (1) torta (3) tortilla (1) túrós (11) tűzdelt (1) tv (1) újhagyma (1) utazós (4) vaddisznó (2) vajas (2) vajastészta (1) vajas fánk (1) vaníliakrémes (4) vaníliapuding (2) vargánya (1) vega (8) vers (6) veszíts el egy könyvet (2) vkf (12) vkf.iii. (1) vkf.iv. (1) vkf.vi. (1) vkf16 (1) vkf18. (2) vkf20 (1) vkf5. (1) vkf9 (1) vkf 13 (1) vkf 14. (1) vkf viii (1) vkf x. (1) vkf xi. (1) vörösbor (2) vörösboros (1) vörösboros meggyszósz (1) vöröslencse (2) zabpehely (2) zagyvaság (1) zakuszkatanya (1) zöldséges (27) zsálya (1) zsömle (1) ¤ (1) ¤barátság¤ (1)
Creative Commons License
KÉRDEZZ MEG, MIELŐTT FELHASZNÁLNÁD, TOVÁBBADNÁD....

Fűszeres piláf, VKF. V.

2007.06.02. 16:17 | Cserke | 24 komment

Ki lett velem tolva, kérem szépen.
Mikor elkezdtem Aubergine-nél olvasni a legújabb forduló témáját, rögtön láttam magam, amint fűszerkertemben  téblábolva nyalábszám szedem az illatos fűszert, persze apart fonott kosárkába, csinos kerti kesztyűben, passzent farmernadrágban (36-osban, mert sikerült beleférnem újból), hajam lágyan leng a szélben, miközben a lemenő nap romantikus fényrácsokat vetít a kertre. Hiszen itt a nyárelő, sarjadnak a friss fűszerek, s hurrá, ugyanezen okokból.
Van ennek pár bibije. Egyik az, hogy nincs fűszerkertem, konkrétan ilyen formában, bár egy csomó fűszer mégis van, csak épp beillesztve a többi növény közé (már amennyit a pucér csigák meghagytak). Aztán ott a farmer-kérdés, mert még mindig nem férek bele abba az ominózus méretbe, aztán meg a hajam épp most lett lecsupálva és nem hogy lágylengést produkálna, hanem dacosan meredezik minden irányba.
Kosárka akadna, romantikus naplemenés is, azért a fűszerek is meglennének, ámde mindezek az ábrándok szétfoszlottak, mikor szigorú bloggertársunk keresztülhúzta szép terveim, mert nyomatékosan felhívta a  figyelmet, hogy ő biz'  nem holmi  zöld cuccokra gondol.

Hm. Elkergettem délibábjaim, s átgondoltam a fűszeres fiók tartalmát. Ugyanis minálunk egy  60*60-as fiókban laknak az összezabrált fűszerek.
Sajnos nem tudok ellenállni nekik, legutóbbi barátnős piacolásomkor is a tervezetten kívül beugrott még egy csomó minden a kosárba, pl. biriyani fűszer, aminek egyelőre nem látom a sorsát, ha csak a neten utána nem nézek, mi a szösz az a biriyani... De kellett, mert haza akart velem jönni, láttam rajta.

A fiókban ugye itt van a tárkony, amit előszeretettel szórogatok sokféle ételbe, meg a kakukkfű, meg az oregánó, meg a római kömény,meg a csombor, meg a fahéj, meg a szegfűszeg, meg a sáfrány,meg a sok minden más, melyiket szeressem??

A végén győzött a római kömény, amit szintén gyakorta hintek étkekbe, róla sok okosságot lelhetsz itt, aztán belekukkantva a fiókba kiszedtem még a carumot, vadzeller magot ( más néven ajwan ,Trachyspermum ammi , Carum copticum,ajwain, bishop's weed, carom,  a  kakukkfűhöz hasonló aromájú, de erősebb fűszer. Dél-Indiában honos, magjának mérete és alakja a zellerre emlékeztet. Csatnik, curry-k, kenyerek, zöldségek ízesítője, by Terebess),  ami szintén egy szárított fűszer. Aztán besorolt a többi mellé koriander és fahéj.

Na persze ekkor már körvonalazódott a terv, csináltam már ilyesmi fűszerekkel valamikor régen piláfot, ami amúgy is nagy kedvencem, úgyhogy sokat nem vacakoltam tovább, már csak azt kellett felderítenem, miket lehet még belepakolászni.

Így készült el a




















25 dkg főtt csicseriborsó (én szárazból csináltam, ez kb. egy konzervnyi)
főtt rizs
3 sárgarépa
1 zsenge cukkini
1 nagy fej friss, idei hagyma
3 nagy gerezd fokhagyma
1 kk. római kömény
1/2 kk. carum
1/2 kk. fahéj
1/2 kk. koriander
bors

olívaolaj


Az olajat felhevítettem, beleszórtam a római köményt és a carumot, és megvártam, míg a magok elkezdenek kipattogni. Utána beledobtam a sárgarépát, megsóztam és fedő alatt pirítottam pár percig. Utána a nagy kockára vágott hagymát és a felszeletelt fokhagymát is beletettem, megszórtam a korianderrel és a fahéjjal, sóztam, borsoztam, átpirítottam  és pici vizet aláöntve kb. 5 percig pároltam, utána beleszórtam a kockára vágott cukkinit és az előző nap beáztatott és megfőzött csicseriborsót is és egészen pici vizet öntve újból alá, csak hogy ne égjen oda, még kb. 6-7 percig párolódott, míg a cukkini is meg nem puhult.
Akkor belekevertem az előzőleg megfőzött rizst is és kicsit összemelegítettem.

Nagyon finom lett, kicsit még gondolkoztam, hogy szórok bele mazsolát, de addigra már a többiek úgyis annyira elvetemültnek (elárultam a fahéjazást...) tartottak, hogy nem mertem.

Egy igaz drukkerem akadt, dr. Gombszemű Alajos, aki lankadatlan figyelemmel, bíztató szemekkel kísérte az eseményeket, de a végén úgy döntött, köszöni, mégsem kér, jobban szeretne inkább egy kis kekszet ...












További fűszeres étkek a mi asztalunkról:borsos  ittkurkumás itt, mustár-bors-koriander
 itt , köményes-csipőspaprikás itt, rómaiköményes-borsos itt .
És még a többi kajában is van fűszer ám, tessék körülnézni...

A bejegyzés trackback címe:

https://eteto.blog.hu/api/trackback/id/tr591357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aliz 2007.06.02. 17:06:18

A meztelen csigák elleni küzdelmedhez hallottam a nemrégiben egy ötletet, miszerint egy tálkába sört kell tölteni és elhelyezni a kertben. Állítólag a meztelen csigák igen kedvelik ezen bódító szert és mivel ki már nem tudnak mászni, a tálkában lelik a vesztük. Hááát igen... mivel nem maradnak életeben, nemigazán humánus (csigánus :S) megoldás, de legalább nem a környezetre is ártalmas vegyszerrel harcolsz - igaz ilyet nem is olvastam nálad.

További menden jót és finomat kívánok számodra! (És persze kevesebb csigás bosszankodást is!)

cserke · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.06.02. 17:28:51

Alíz, aranyos vagy, köszönöm, a zéró toleranciás postban már írtam a sörös küzdelmemről, de képzeld, annyi csiga lett, hogy nincs annyi sör a boltban, hogy végezzen velük...

Köszi a jókívánságokat, viszont Neked is!!! :o))

Dalit · http://dalit.blog.hu/ 2007.06.02. 23:14:31

Nagyon tetszik. Csak áruld el nekem, mi az a carum?

cserke · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.06.03. 05:44:30

Pár szót még hozzáírtam, ennél sokkal bővebben pl. itt olvashatsz róla. www.uni-graz.at/~katzer/engl/Trac_amm.html
Amikor megvettem fogalmam sem volt mibe teszem majd, de nagyon megkedveltem. A római kömény és a carum mellé szoktam nigellát is tenni, pl. ha zöldséget pirítok, nagyon finomak így együtt.

Piroska · http://piroskaesfarkas.blog.hu 2007.06.03. 10:15:25

Cserkó! Te olyan jókat tudol!!!:-)))
Én tegnap tudod mit "főztem"????
A kutyáknak szánt virsliből (az rendes virsil, füstli, mer' időnként azt kapják, az a kedvencük) lecsaltam három darabot, felkarikáztam, és rárántottam hat tojást....
Ezt bírtam előadni pasinak.
A reggeli meg: KVzóba megyünk, ahogy minden reggel:-)
Mások meg ilyeneket rittyentenek csípőből!:-)

Melange 2007.06.03. 21:09:07

Juj, de helyes kutyuli ez az Alajos! Látszik rajta, hogy igazi gurmé. Mondjuk, ahol ilyen konyhát visznek, nem csoda, ha a kutya garam-masalát reggeliz, s majd biriyanit vacsorál, bármi legyen is ez utóbbi...

Zsuzsa 2007.06.03. 21:11:16

cserke, a hozzávalóknál nem látom a csicseriborsót felsorolva. egyébként nagyon jó kis recept, szeretem a római köményt nagyon.
(Alajos is drága :)))

cserke · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.06.03. 21:48:49

Piros, ez megint egy tökegyszerű kaja.
Tudnak élni a kutyáid, az enyémek a nem füstlit is szeretik :o))
Valaha, királylány koromban hedonista darab voltam magam is.De aztán anyakirálylány lett belőlem, s kisvártatva rendkívül fontos lett a táplálék alapanyaga, készülési módja, hogy dedet egészséges koszttal tápláljam.
Na, így megy ez...

Melange, ha megkérdeznéd vízóraleolvasót, másképp nyilatkozna... De tényleg egy ínyenc a kis disznó, szépen kibontakozott, mióta utcáról hazahoztam :o))

Zsuzsa, a kép alatt közvetlenül van a csicseri odaírva.

Köszönjük a dícséreteket, Alajosommal egyetemben. Most tuszkolta be kis kemény koponyáját a jobb hónom alá, nem bírja hogy ne érjen-simuljon valahogy hozzám. Nem lehetett jó gyerekkora.

Zsuzsa 2007.06.03. 22:40:34

Bocsánat! Most megnéztem még tüzetesebben, és nekem a kép jobb oldalán van, függőlegesen. Először (másodszor/harmadszor :)) nem vettem észre. Nálam a zárójeles sor van közvetlenül a kép alatt.

Tintaleves/Eszter · http://yawyc.wordpress.com 2007.06.03. 22:41:33

Hétfőn fogsz csuklani, mert én akkor ezt a piláfot megcsinálom ebédre. Carum nélkül. Egyébként a csicseriborsó felcsúszott oldalra, azért nem annyira látható. És irtó édes kutyák szerepeltetése nem ér!

cserke · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.06.04. 15:56:29

Én bocs, Zsuzsa, nálam a kép alatt van rendesen, de ezek szerint más böngészővel nézitek.
Fenébe.Próbálom lejjebb taszajtani.

Eszter, még nem csuklottam, ellenben állati finom fekete lencsét ettem indiai étteremben ebédre. Muszáj receptjét meglelnem, pincér a masaláról (de hogy milyen?) és gyömbérről tudott számot adni.
Szerintem carum nélkül is jó lesz, de a fahéj az kell bele.
Alajos nagyon segített, járt neki a publicitás. És ha fűszerezett kutyának nevezném??? Úgy ér?



cserke · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.06.04. 16:26:31

Összevissza toligáltam, remélem, így jó már.

Zsuzsa 2007.06.04. 21:02:49

Nálam már tökéletes! :)

cserke · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.06.04. 21:25:19

Zsuzsa, köszönöm szépen!!

Ja, nem mellesleg ma azt is megtudtam, hogy a biriy(j)ani hasonló a piláfhoz.
És isteni mangó lassit ittam. Ráadásul mindezt a legkedvesebb barátnőmmel!!

zsuzska · http://triticumaestivum.freeblog.hu 2007.06.04. 21:35:41

Kedves Cserke!
Alajos bájos! Most többszörösen szégyellem legutóbbi rávonatkozó hozzászólásom miatt!
Piláfról holnap jelentek:)
a jobboldali listán lehet szavazni?

cserke · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.06.04. 21:46:51

Kedves Zsuzsa!
Alajos nem haragtartó.(kivéve vízórás)
Én sem :o)))

Jó lesz, kíváncsi vagyok.

Fogalmam sincs, egyszerűen megörültem, hogy az összes post címét kiírja... Archívummal nem vagyok megelégedve, szerintem nehezen kezelhető.
Ebből is láthatod tökéletes hozzáértésem blogszerkesztésileg.

zsuzska 2007.06.04. 22:29:36

blogszerkesztés: nos, én nem szólok, az enyémet más csinálta:)
nem találtam hol tudnék szavazni, pedig vannak igennagyon kedvenc posztjaim!

PartizánOrsi 2007.06.05. 13:56:40

Csreke, Zsuzska: lenne egy kérésem, megnéznétek, hogy most látjátok-e Kalinka blogjában a képet? Átszereltem, remélem, müködik. Köszönöm!

lorien · http://lorien.blogter.hu 2007.06.06. 23:55:43

Pótolgatom a restanciákat, és olvasgatok. Benned egy író vénája csörgedez, könyvet kéne írnod! Inná a nép a szavaid, sőt, a tenyeredből ennének :)
Napok óta először most kerekedett jókedvem :)

cserke · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.06.07. 07:45:17

Orsi, lehet, hogy most a kommenteket nem látod??Írtam tegnap, vagy előtte, hogy mostmár jó!! Folynak az előkészületek? Egyáltalán hogy szervezed onnan az itthoni dolgokat???

Lorien, nagyon helyes vagy, köszi is, de inkább a bénája csörgedez, tenyeremből (tányéromból) meg így is esznek nap mint nap :o)))
Min vidultál föl? De mindegy is, bármit találtál, örülök neki, ha jobb kedved lett tőle!!! Tudod, mit szoktak mondani?!Van egy pont lent, ahonnan már csak fölfelé mehet....

PartizánOrsi 2007.06.07. 09:29:55

Cserke, látom a kommenteket, de a te kommented idöben az én kérésem után íródott :-) Elökészületek folynak, segítséggel. Éttermet (ök adják a tortát is), anyakönyvi hivatalt, DJ-t elintéztük, amikor márciusban meg húsvétkor ott voltunk (ezek a legfontosabbak, a részleteket telefonon meg emilben egyeztetjük azóta), ruhát, cipöt innen viszek, virágot, díszítést, ültetökártyákat, taxit, fotóst a barátok és Kalinka intézi, szórakoztató meglepetés-programot (pl. diashow a gyerekkori képekböl) meg a német vendégek (mondjuk ez egyébként is a vendégsereg feladata). Extraság (fellépö énekes, bohóc, büvész, tüzijáték stb.) nem lesz. Szóval munkamegosztás van, én csak kordinálok :-))) Meg idegeskedem, mert amit én intézek, na az tuti, hogy az utolsó pillanatra halasztódik, rejtélyes okoból ;-)

cserke · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.06.07. 15:51:14

Ha csak az nem :o)) Bocs.
Ez azért izgalmas, így távügyintézni ilyen nagy dolgot.
De biztos rendben lesz minden, még amit te intézel, az is, csak ha minden simán menne, nem lenne semmi izgalomság:o))
Hová mentek mézesezni?

PartizánOrsi 2007.06.07. 16:57:11

Mézesedöhely még nem tisztázott, az biztos, hogy nem közvetlenül az esküvö után megyünk, hanem valószínüleg augusztus végén-szeptember elején. Malajziának jó esélyei vannak, de még nem eldöntött a dolog :-))

cserke · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.06.07. 18:03:39

Jaj, olyan jó ilyenekt olvasni!
Én már alig emlékszem...
Hű, ha odamentek, ott biztos majd egy csomó gasztóélményed is lesz.Amit persze majd jól megírsz.Ha máshol nem, tesódnál :)
Címkék: vega zöldséges egytál fűszeres rizs vkf5. piláf csicseriborsós római kömény carum cukkini vkf
süti beállítások módosítása