Erről beszélgetünk..

Címszavakban

7titok (1) 8.osztály (1) 9.osztály (1) abszurd (1) abszurdisztán (1) agar agar (1) ajánló (1) ajotanár (1) akebia (1) alma (4) almaszalámi (1) amaretti (1) apró (4) ausztria (6) a jó háziasszony (1) bab (1) babapiskóta (2) babér (1) bacon (1) balzsamecet (2) banán (1) baracklekvár (1) bazsalikom (5) bemutatkozom rólam (2) biriyani (1) birsalmasajt (1) birshab (1) birsszósz (1) bögrés (1) bolo do caco (1) bor (2) boros (6) bőrös karaj (1) boros mascarponekrém (1) borsó (2) borsos (1) briós (1) brokkoli (2) buci (2) búcsúposzt (1) burma (1) camembert (1) carum (1) cayenne bors (1) cékla (1) charlotte (1) citromos (7) citromos kakukkfű (1) citromos muffin (1) cobbler (2) császármorzsa (1) csicseriborsós (1) csigavész (1) csili (7) csilis mascarpone (1) csípős (3) csirke (14) csirkehúsgombóc (1) csokicsepp (2) csokis (4) csokiszósz (1) csokiszuflé (1) cukkini (5) culinaris (1) curry (3) dagasztás nélkül (2) dahl (1) darányi gólyák (1) desszert (1) dió (5) dionysos tavernája (1) diós (3) dödölle (1) dödölleszerű (1) édes (51) édesburgonya (1) édes felfújt (1) édes savanyú (1) égetett tészta (1) egres (1) egresleves (1) egytál (6) élesztő (1) eperszirup (1) epres (7) eseménynaptár (1) éttermi szemle (2) fagyis (3) fahéj (2) falatka (2) fatayir (1) fehércsoki (2) fehérrépa (1) fekete kömény (1) felfújt (2) feltét (1) fenyőmag (1) feta (1) film (1) fodroskel (1) fokhagymás (17) foto (2) fotó (1) főzelék (1) főzőtanfolyam (3) füstöltsonka (1) fűszeres (16) galuska (1) garam masala (1) gasztróciki (1) gasztro darwin díj (1) gersli (1) gé beszél (1) gofri (2) goldenblog (1) gombás (4) gombaszóst (1) gombaszósz (1) gombóc (1) google (1) gőzgombóc (1) gratin (1) grill (2) grillpác (1) grízes tészta (1) gyömbér (9) gyors (50) gyümölcsös (11) habcsók (1) hagyma (21) hajrá csokibolt (1) hal (1) hamburger (1) hír (1) hírek (1) hülyeség (1) hús (15) húsgombóc (2) i. m. (1) indiai (4) indiai sajt (1) internet (1) írták munkáim (1) írták munkáim fotóim emlékezések (1) iskola (1) ital (1) joghurt (1) joghurtos (9) kakaó (2) kakaóbab (1) kakaós (2) kakukkfű (8) kalács (3) karácsony (1) karácsonyiasztalrais (1) karaj (2) karamella (2) kardamom (1) kasnudeln (2) kecskesajt (1) keksz (4) kelt (18) kelt gombóc (1) kenyér (3) kenyércalzone (1) képviselőfánk (2) kérdezős hógolyós (9) keresőkifejezések (1) kert (8) kertfotó (3) kivis (1) knédligombóc (1) kókusz (1) kókuszos (4) kókusztej (1) kolbász (1) költözés (1) kömény (1) koncert (1) konyhadizájn (3) könyv (6) köret (10) koriander (4) koriandergyömbér (1) körtés (1) kosárka (1) közösblog (1) krém (3) krumpli (2) krumplifánk (1) krumplis (14) kukoricás (1) különleges zöldségek (1) kurkuma (3) kuszkusz (1) kutya (4) légballon (2) lencse (3) levelestészta (2) levélzöldség (1) leves (12) levesbetét (2) lovagi torna (9) madáretető (1) madeira (3) majoranna (3) mákos (6) málna (3) málnás (1) mandula (5) mangó (1) mango lassi (1) marcipán (3) marha (2) mascarpone (7) mazsola (1) mcferrin (1) meggyes (4) meggyes roló (1) méz (3) mézesházikó (1) mézes alma (2) miegymás (6) mizuna (1) molnárka (1) mosogatógép (1) mozzarella (1) mücver (1) muffin (3) mustár (2) mustármag (3) műzlikeksz (1) naan kenyér (1) namenia (1) napraforgós (1) narancs (1) narancshéj (2) narancshéjas sós (1) narancslé (1) narancsvirágvíz (1) nektarin (1) nemrecept (1) nudli (1) oregano (1) őszibarack (1) őszinte (1) ötperceskenyérke (1) padlizsán (5) pakora (1) palacsinta (1) panírsajt (1) papírbansült (1) paprika (1) paradicsom (7) paradicsomos raita (1) paradicsompüré (1) paradicsomszósz (3) parmezán (2) partifalat (1) pasztinák (1) patisszon (1) pecsenye (1) péksütemény (3) perec (1) pie (1) piláf (1) piramissüti (1) piskóta (1) pite (1) poharas krém (7) polenta (1) pórés (1) pörkölt (1) portulák (2) program (1) programajánló (1) programok (1) programozás (1) puding (1) pulyka (4) pylones (1) rebarbarás (1) réteskosár (1) ribizli (1) ricotta (1) rizotto (1) rizs (4) római kömény (7) rozmaring (2) rózsa (1) rózsatorta (2) rózsavíz (1) rumtopf (1) sajt (1) sajtfelfújt (1) sajtos (5) saláta (2) saltimbocca (1) sárgabarack (2) sárgarépa (6) show (1) sma (1) smoothie (1) sonkás (3) sör (2) sörkori (1) sörösdobozon (1) sörzsemle (1) sós (15) spárga (2) spenót (4) sült (8) sült eperbefőtt (1) sült zöldség (1) sütés nélkül (1) süti (36) sütőpor (6) szalonna (1) szárított paradicsom (2) szárzeller (1) szeder (2) szegfűbors (1) szegfűszeg (1) szenny (1) szezámmag (2) szilva (2) szilvalekvár (2) szódabikarbóna (1) szójaszósz (1) szolgálati (1) szövegláda (70) szülinapajándék (1) szűzpecsenye (1) tarja (1) tárkony (2) tatsoi (1) tej (4) tejföl (1) tejszín (18) tészta (10) tésztasaláta (1) tiramisu (1) tojás (5) tojásfehérje (1) tökmag (1) tökmagolaj (1) töltött (3) töltött tekercs (1) tönkölybúza (1) tönkölyliszt (1) torta (3) tortilla (1) túrós (11) tűzdelt (1) tv (1) újhagyma (1) utazós (4) vaddisznó (2) vajas (2) vajastészta (1) vajas fánk (1) vaníliakrémes (4) vaníliapuding (2) vargánya (1) vega (8) vers (6) veszíts el egy könyvet (2) vkf (12) vkf.iii. (1) vkf.iv. (1) vkf.vi. (1) vkf16 (1) vkf18. (2) vkf20 (1) vkf5. (1) vkf9 (1) vkf 13 (1) vkf 14. (1) vkf viii (1) vkf x. (1) vkf xi. (1) vörösbor (2) vörösboros (1) vörösboros meggyszósz (1) vöröslencse (2) zabpehely (2) zagyvaság (1) zakuszkatanya (1) zöldséges (27) zsálya (1) zsömle (1) ¤ (1) ¤barátság¤ (1)
Creative Commons License
KÉRDEZZ MEG, MIELŐTT FELHASZNÁLNÁD, TOVÁBBADNÁD....

A hálamalac (VKF. XIV.)

2008.04.07. 08:23 | Cserke | 7 komment

Megint majdnem lemaradtam. Egészen más tervem volt a Maci által kiírt, magyaros ízeket kívánó VKF-re.
Gondoltam egy kis történeti áttekintésre is, de egyrészt többen már nagyon apart kis összefoglalót villantottak, másrészt lusta vagyok nem érek rá összeszedegetni a dolgokat, bár pl. az Ínyesmesterben is olyan jókat olvastam.
Nem vagyunk hagyományos magyar konyhán élők, ha ez alatt az a szigorúan fogcsattogtató elv értendő, hogy pörköltet pl. csak zsírral. Nem, sajnálom. Ám vessetek a mókusok (libák, kacsák) elé, de nem főzök zsírral. Nem szeretem .
Szerintem nem a zsírtól lesz jó íze az ételnek, hanem a jó minőségű alapanyagoktól, a fűszerektől és az elkészítés módjától.
Ide lőjetek, vállalom.
Szóval ott tartottam, hogy mást akartam főzni, valami nagyon egyszerűt, szem előtt tartva, hogy a hagyományos hétköznapi magyar ételek jó része az egyszerűség és szűkös kamra jegyében fogant.
Krumplifőzeléket akartam én.
Köztudott, hogy főzeléket más nép nem eszik, asztalára nem kerülhet, ha kerülne mégis, felhúzott orral félretolja.
Főzeléket csak a magyar főz, én jelesül krumpliból akartam, mert a krumplifőzelék jó.
Egyébként ami késik, nem múlik, sorra kerül az is.
Ám ha az ember élte párja szívességet tesz valakinek, s az a valaki a  szabadidejében vadászik, s vadmalacot lő, erejét megfeszítve, megeshet, a szegény áldozattal kívánja háláját leróni Hősünknek, aki erősen vonzódik a vadételekhez.
Így lehet az, hogy vadmalac készült, pörköltnek, ami ugye kifejezetten magyaros kosztnak nevezhető.
Kivételesen szalonnán, nem olajon pirítva...

Vörösboros vadmalacpörkölt
(2 főre)

1/2 kg vadmalaccomb, felkockázva
1 nagy hagyma, aprózva
2 gerezd fokhagyma, felvágva
1 tk. pirospaprika
~ 1/2 l jóféle száraz vörösbor
füstölt szalonna, úgy 3 dekányi lehetett

kömény
1 babérlevél
4 szem borókabogyó

A szalonnát apróra kockára vágtam, lassú tűzön félig kiolvasztottam, ekkor dobtam bele a hagymákat, és szintén lassú tűzön pirítottam keveset. Beletettem a húst, átsütöttem kissé, majd a paprikával is kicsit, fűszereztem és úgy egy decinyi vörösborral felöntöttem.
Így párolódott puhulásig, közben töltögettem hozzá a bort, apránként, hogy ne bő lében ússzon, hanem csak úgy éppenhogy legyen rajta.

Krumplifánk került mellé a formabontás jegyében.







Egyébként meg bújtatva a lényeg, a csodás krumplifánk.
Utálok olajban sütni, bár a spriccelés dolog szelidülni látszik, amióta mindent wokban sütök, a magas perem némileg visszatartja a szétugró olajcseppeket.
De a krumplifánk megéri.
Könnyű, foszlós, nagyon finom.

Krumplifánk
(burgonyafánk, finnyásabbaknak)
(4 főre)

25 dkg főtt krumpli áttörve
25 dkg finomliszt
2 dkg élesztő
1 dl tej
2 tojás sárgája
1 tk só
kevés frissen reszelt szerecsendió

olaj a sütéshez

Az élesztőt langyos tejben felfuttattam, az összes többi hozzávalóhoz öntöttem és jó alaposan kidolgoztam.
Gyúrólapon ujjnyira nyújtottam és kicsi kerek formával kiszaggattam.
1 órát kelt, érdemes viszonylag bő olajban sütni, mert akkor maguktól megfordulnak, ha már az egyik oldal megsült. Azért nem fánkszaggatónyi mérettel szoktam kivagdosni, mert így csinos kis gömbökké nő sütés közben.




(Krumplifánk recept Horváth Ilonától)



 

A bejegyzés trackback címe:

https://eteto.blog.hu/api/trackback/id/tr85413755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maci · http://macikonyha.blogspot.com/ 2008.04.07. 08:42:06

Ok, Cserke megvagy! :o) Ez a krumplifánk istenkirály, ide vele nekem reggelire!

grenadine · http://grenadinegasztro.blogspot.com/ 2008.04.07. 09:18:43

a vadételekért is erősen odavagyok, de ez a krumplifánk....

lorien · http://lorien.blog.hu 2008.04.07. 10:32:52

Opsza, meglepő párosítás, nagyon ott van! Ezt ki fogom próbálni :)

maci · http://macikonyha.blogspot.com/ 2008.04.07. 10:35:26

Na na na kollégák, én álltam elöbb sorba a fénkért!

mariann 2008.04.07. 16:27:09

Cserke, a fél iroda kedvence vagy (másik fele nem olvas semmit), kipróbáltuk egy csomó recepted . Most egész nap hangosan korog a gyomrunk, nyálcsorgatunk, nemééér!!!
A nép krumplifánkért kiált!

Gondoltam, szemrehányok kicsit:)).

cserke 2008.04.07. 21:38:07

Maci, köszönöm!! Feltétlenül megilletne némi fánk:)

Grenadine, én a fánkot pártolom inkább:).

Lorien, a tesztelő szerint bátran, nagyon jól lehetett vele a szaftot tunkolni...

Mariann, ez kedves, köszönöm szépen:))
Remélem senki nem veszett éhen,az ilyen szemrehányást meg elég jól bírom.
Címkék: pörkölt hagyma hús köret vaddisznó fokhagymás krumplis vörösbor boros vkf vkf 14. krumplifánk
süti beállítások módosítása