Erről beszélgetünk..

Címszavakban

7titok (1) 8.osztály (1) 9.osztály (1) abszurd (1) abszurdisztán (1) agar agar (1) ajánló (1) ajotanár (1) akebia (1) alma (4) almaszalámi (1) amaretti (1) apró (4) ausztria (6) a jó háziasszony (1) bab (1) babapiskóta (2) babér (1) bacon (1) balzsamecet (2) banán (1) baracklekvár (1) bazsalikom (5) bemutatkozom rólam (2) biriyani (1) birsalmasajt (1) birshab (1) birsszósz (1) bögrés (1) bolo do caco (1) bor (2) boros (6) bőrös karaj (1) boros mascarponekrém (1) borsó (2) borsos (1) briós (1) brokkoli (2) buci (2) búcsúposzt (1) burma (1) camembert (1) carum (1) cayenne bors (1) cékla (1) charlotte (1) citromos (7) citromos kakukkfű (1) citromos muffin (1) cobbler (2) császármorzsa (1) csicseriborsós (1) csigavész (1) csili (7) csilis mascarpone (1) csípős (3) csirke (14) csirkehúsgombóc (1) csokicsepp (2) csokis (4) csokiszósz (1) csokiszuflé (1) cukkini (5) culinaris (1) curry (3) dagasztás nélkül (2) dahl (1) darányi gólyák (1) desszert (1) dió (5) dionysos tavernája (1) diós (3) dödölle (1) dödölleszerű (1) édes (51) édesburgonya (1) édes felfújt (1) édes savanyú (1) égetett tészta (1) egres (1) egresleves (1) egytál (6) élesztő (1) eperszirup (1) epres (7) eseménynaptár (1) éttermi szemle (2) fagyis (3) fahéj (2) falatka (2) fatayir (1) fehércsoki (2) fehérrépa (1) fekete kömény (1) felfújt (2) feltét (1) fenyőmag (1) feta (1) film (1) fodroskel (1) fokhagymás (17) foto (2) fotó (1) főzelék (1) főzőtanfolyam (3) füstöltsonka (1) fűszeres (16) galuska (1) garam masala (1) gasztróciki (1) gasztro darwin díj (1) gersli (1) gé beszél (1) gofri (2) goldenblog (1) gombás (4) gombaszóst (1) gombaszósz (1) gombóc (1) google (1) gőzgombóc (1) gratin (1) grill (2) grillpác (1) grízes tészta (1) gyömbér (9) gyors (50) gyümölcsös (11) habcsók (1) hagyma (21) hajrá csokibolt (1) hal (1) hamburger (1) hír (1) hírek (1) hülyeség (1) hús (15) húsgombóc (2) i. m. (1) indiai (4) indiai sajt (1) internet (1) írták munkáim (1) írták munkáim fotóim emlékezések (1) iskola (1) ital (1) joghurt (1) joghurtos (9) kakaó (2) kakaóbab (1) kakaós (2) kakukkfű (8) kalács (3) karácsony (1) karácsonyiasztalrais (1) karaj (2) karamella (2) kardamom (1) kasnudeln (2) kecskesajt (1) keksz (4) kelt (18) kelt gombóc (1) kenyér (3) kenyércalzone (1) képviselőfánk (2) kérdezős hógolyós (9) keresőkifejezések (1) kert (8) kertfotó (3) kivis (1) knédligombóc (1) kókusz (1) kókuszos (4) kókusztej (1) kolbász (1) költözés (1) kömény (1) koncert (1) konyhadizájn (3) könyv (6) köret (10) koriander (4) koriandergyömbér (1) körtés (1) kosárka (1) közösblog (1) krém (3) krumpli (2) krumplifánk (1) krumplis (14) kukoricás (1) különleges zöldségek (1) kurkuma (3) kuszkusz (1) kutya (4) légballon (2) lencse (3) levelestészta (2) levélzöldség (1) leves (12) levesbetét (2) lovagi torna (9) madáretető (1) madeira (3) majoranna (3) mákos (6) málna (3) málnás (1) mandula (5) mangó (1) mango lassi (1) marcipán (3) marha (2) mascarpone (7) mazsola (1) mcferrin (1) meggyes (4) meggyes roló (1) méz (3) mézesházikó (1) mézes alma (2) miegymás (6) mizuna (1) molnárka (1) mosogatógép (1) mozzarella (1) mücver (1) muffin (3) mustár (2) mustármag (3) műzlikeksz (1) naan kenyér (1) namenia (1) napraforgós (1) narancs (1) narancshéj (2) narancshéjas sós (1) narancslé (1) narancsvirágvíz (1) nektarin (1) nemrecept (1) nudli (1) oregano (1) őszibarack (1) őszinte (1) ötperceskenyérke (1) padlizsán (5) pakora (1) palacsinta (1) panírsajt (1) papírbansült (1) paprika (1) paradicsom (7) paradicsomos raita (1) paradicsompüré (1) paradicsomszósz (3) parmezán (2) partifalat (1) pasztinák (1) patisszon (1) pecsenye (1) péksütemény (3) perec (1) pie (1) piláf (1) piramissüti (1) piskóta (1) pite (1) poharas krém (7) polenta (1) pórés (1) pörkölt (1) portulák (2) program (1) programajánló (1) programok (1) programozás (1) puding (1) pulyka (4) pylones (1) rebarbarás (1) réteskosár (1) ribizli (1) ricotta (1) rizotto (1) rizs (4) római kömény (7) rozmaring (2) rózsa (1) rózsatorta (2) rózsavíz (1) rumtopf (1) sajt (1) sajtfelfújt (1) sajtos (5) saláta (2) saltimbocca (1) sárgabarack (2) sárgarépa (6) show (1) sma (1) smoothie (1) sonkás (3) sör (2) sörkori (1) sörösdobozon (1) sörzsemle (1) sós (15) spárga (2) spenót (4) sült (8) sült eperbefőtt (1) sült zöldség (1) sütés nélkül (1) süti (36) sütőpor (6) szalonna (1) szárított paradicsom (2) szárzeller (1) szeder (2) szegfűbors (1) szegfűszeg (1) szenny (1) szezámmag (2) szilva (2) szilvalekvár (2) szódabikarbóna (1) szójaszósz (1) szolgálati (1) szövegláda (70) szülinapajándék (1) szűzpecsenye (1) tarja (1) tárkony (2) tatsoi (1) tej (4) tejföl (1) tejszín (18) tészta (10) tésztasaláta (1) tiramisu (1) tojás (5) tojásfehérje (1) tökmag (1) tökmagolaj (1) töltött (3) töltött tekercs (1) tönkölybúza (1) tönkölyliszt (1) torta (3) tortilla (1) túrós (11) tűzdelt (1) tv (1) újhagyma (1) utazós (4) vaddisznó (2) vajas (2) vajastészta (1) vajas fánk (1) vaníliakrémes (4) vaníliapuding (2) vargánya (1) vega (8) vers (6) veszíts el egy könyvet (2) vkf (12) vkf.iii. (1) vkf.iv. (1) vkf.vi. (1) vkf16 (1) vkf18. (2) vkf20 (1) vkf5. (1) vkf9 (1) vkf 13 (1) vkf 14. (1) vkf viii (1) vkf x. (1) vkf xi. (1) vörösbor (2) vörösboros (1) vörösboros meggyszósz (1) vöröslencse (2) zabpehely (2) zagyvaság (1) zakuszkatanya (1) zöldséges (27) zsálya (1) zsömle (1) ¤ (1) ¤barátság¤ (1)
Creative Commons License
KÉRDEZZ MEG, MIELŐTT FELHASZNÁLNÁD, TOVÁBBADNÁD....

Az ötperces

2008.01.21. 22:39 | Cserke | 19 komment

Nem is olyan régen találkoztunk először a dagasztás nélküli kenyérrel. Ragályszerűen sepert végig a gasztroblogokon, készül azóta is aprócska változtatásokkal sok helyen, de az érdem mindenképpen és elsősorban Esztert illeti a Tintalevesről. Persze én is megcsináltam, a nyári melegre való tekintettel kissé módosult formában, és készül időnként azóta is, Eszter instrukciói szerint.

Én ugyan még nem próbáltam, de újabb lázas tevékenykedést kiváltva megjelent a három órás zsemle, ami hasonló metódus alapján készül, a magyar gasztroszférába Mademoiselle csempészte be, holmi undokfiú nagyképűségén megmérgelődve.

 

Nálam viszont az abszolút favorit jelenleg az ötperces kenyér, aminek a receptje a New York Times oldalairól származik.


 

Volt jópár évvel ezelőtt a zacskóslángosmánia, szerintem a honi háziasszonyok minimum felének a hűtőjében abban az időszakban ott lapult a tészta. Ebből aztán tetszés szerint lehetett napokon keresztül friss lángost bűvészkedni az asztalra.

Aztán, mint minden újdonság, divathullám, ez is elcsitult .

Most pedig itt van az ötperces kenyér, ami persze a szokásos amerikánus tódítás, de azért irtó jól hangzik, meg kell hagyni.

A cím olvastán már el is szabadult a képzeletem, láttam magam szuperpékként, amint reggelire, iskolábamenet előtt behajítom a kis kenyérkéket a sütőbe és 5 perc múlva már ott is illatozik a gyermek előtt a friss pékárú. Ettől a gyermek harmatosan tekint rám búzavirág szemével, majd az iskolában (és hetedhétországban) híre megy, milyen csodálatos egy anya vagyok én.
Aha.
Ez egyébként teljesen így is van, kérdezzetek csak meg engem, de azért ez az ötperces kenyér, ugye, na, szóval túlzás ez egy kicsit.

De hogy a tárgyra térjünk. Úgy működik ez a dolog némileg, mint a dagasztás nélküli kenyér, mert dagasztva nincs ugyan, de nem is annyira kevéske az élesztő benne, bár ekkora lisztmennyiséghez soknak sem mondanám, és 1 adag tészta egyszeri elkészítésével több napra való uzsonnazsemlénk-kenyerünk nyersanyagának előkészítése meg van oldva. Összekeverni, kicsit keleszteni, aztán a szükséges mennyiséget formázni belőle, keleszteni, a megmaradt nyersanyag meg mehet a hűtőbe.

Innen szedegethetjük elő nap, mint nap a tésztát, és egy órányi kelesztés után lehet az aktuális napi adagot megsütni.

Azért az öt perc annyiban mindenképp helytálló, hogy az előkelesztett tészta valóban nem igényel hosszabb idejű munkálatokat. Kivenni a hűtőből, adagokra szedni, aztán berakni a sütőbe. Ennyi. Természetesen a kelesztési, sütési idő pluszban hozzájön, de addig sok mindent lehet csinálni, nem kell a tésztát dajkálni.
Nekem ez az ügymenet remekül megfelel, ha időm vagy kedvem nincs hozzá, a tészta (állítólag) két hétig készségesen elüldögél a hűtőszekrényben.

A legelső adag úgy készült, hogy bekevertem az alapanyagokat, ami elég lágy, ragacsos tésztát eredményezett, aztán kelesztettem 3 órát az egész mennyiséget. (Az eredeti recept 2, maximum 5 órát ír az első kelesztésre.  Nyilván a kelesztés helyén uralkodó hőmérséklet függvényében, de duplájára kelt tésztát ne várjon senki, enyhén megnő a térfogat és buborékos lesz.)
Kiszedtem 4 zsemlére valót, erősen lisztezett lapon kicsit összerendezgettem, hogy valamilyen formája legyen, a többi tészta pedig bekerült a hűtőbe, fóliával letakarva, hogy a teteje ne száradjon ki.
A négyadagnyi tésztát az előírás szerint 4o percig hagytam kelni. Állagát tekintve a DNK-hoz hasonlít  szóval eléggé lepényszerűen elterülve kelegetett a szilikonlapon. Fontos a bőkezű lisztezés, a kiszaggatott tésztadarabot amúgy is meg kell lisztben forgatni, mert ragad, de alá is kerüljön.

A sütőt 2o perccel a sütés kezdete előtt bekapcsoltam 23o fokra és beletettem a tepsit, amiben sütni szándékoztam. Mikor eljött a sütés ideje, egy sütőpapíron becsúsztattam a kis kenyérkéket a sütőbe, és egy kis lábasban forró vizet az aljára.

Kb. 18 perc alatt sültek meg a bucik. A végeredmény nagyon jó ízű, enyhén ropogós, sűrűbb állagú pékáru, ízében nekem abszolút a régi, igazi jóízű krumplis kenyeret idézi.

Legnagyobb dicséret az volt, hogy Hős, aki ócskaboltikenyérfan, jóízűen rakosgatta befelé, kisebbik pedig azt mondta, „jé, olyan jó, mint a bolti!” Gyöngyöt a…

Én teljesen függő lettem, mindenféle töltelék-egyebek nélkül csak úgy magában is odavagyok érte.

Ez az adag nálunk négy nap reggelijéhez és tízóraira volt elegendő.

Összességében 6 napot tartózkodott a hűtőben, így a két héthez nem tudok hozzászólni. Nekem nem tűnt fel különösebb állagváltozás nyers állapotában, ugyanolyan terülős, ragacsos volt a 6. napon is, megsülve a ritkább, nagyobb lukacsok helyett sűrűbben, de kisebb lyukak lettek a tésztában. Készült belenyomkodott pirított diódarabokkal és pirított napraforgóval. Ezekkel is egészen kiváló. Volt, hogy 3 órát keltek a kiszaggatott bucik és volt, hogy csak egyet. A különbség nem volt számottevő, kicsit lyukacsosabb lett a hosszabban kelt. 

Tepsi helyett sütöttem egyszer kőlapon, itt mutatkozott némi különbség, de nem annyi, hogy minden alkalommal szeretnék emiatt a dögnehéz kőlappal birkózni.

És mindenképp kísérletezni fogok a lisztek keverésével, teljes őrlésű és rozsos változatokkal is.

Kenyér formátumban is biztosan jó, ezt még nem próbáltam, de az Eszter-féle sütési móddal készíteném. Egyelőre maradok a buciknál, bevált elhordós formátumként.


 

 

5 perces kenyér

 

90 dkg finomliszt (kenyérliszt, ha pedig nincs, sima egyszerű, mindkettőből próbáltam)

1 1/2 ek. szárított élesztő (nálam az 1 dekás zacskóban pont ennyi volt)

1 1/4 ek.  só

7,5 dl langyos víz

 

A szárazanyagokat összekevertem, majd a vízzel összedolgoztam az egészet, egy fakanál segítségével. Száraz rész ne maradjon benne. Olyan jó combos nokedlitészta-állag lesz, amelyiknek a kiszaggatásánál a végefelé már szentségel az ember lánya.

Egy konyharuhával letakarva szobahőmérsékleten kelesztettem 3 órát (a recept szerint ugye ez 2-5 óra lehet), majd a fentiekben leírt eljárást követve megsütöttem.
(Sütés kezdete előtt 20 perccel a sütőt bekapcsoltam, alulra egy edénybe vizet raktam, 18 perc alatt  sült meg.) 

Egyszer előmelegítés nélkül sütöttem, idő híján. Úgy is jó volt.





 

                                            ********************


Aztán még a múltkor megsütöttem Chili és Ciabatta vágott kenyerét is, de Maci megelőzött az itthoni terepen:)







A bejegyzés trackback címe:

https://eteto.blog.hu/api/trackback/id/tr77304864

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: Kenyérsaga « Tintaleves 2008.01.24. 23:40:17

[...]href="http://cseresznyekert.blog.hu/" title="Cseresznyekert">Cserke öt percre csökkentette a kenyérrel való foglalatosságot. (És[...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsuzska 2008.01.22. 08:46:27

igenigenigen! ez az én kenyerem, amit reggel is meg lehet csinálni, készülődés közepette. Nem udvarolok, tuggya azt mindenki, hogy szép is vagy, meg okos is.
(a vágott kenyér meg mindenki honlapján gyönyörű.űűű.)

Sütemény1975 2008.01.22. 09:47:04

Szerintem meg semmi sem veheti fel a versenyt az igazi, hagyományos, kovászos kenyérrel. Semmilyen műizé....

zoltánmixipapa 2008.01.22. 10:00:29

Összeadtad az eltelt időt? Hol van az az öt perctől? Ha összeadod az energia és nyersanyag költségeket úgy jársz mint a hobby kertművelők: igaz, hogy a világon a legdrágábban állítottam elő, de ez az én szüleményem.
Párszor elmegy, még dicsekedni is lehet vele, aztán irány az élelmiszerbolt, mert az igazi kenyér mégis csak az amit a pék süt.Zoltán

juc · http://juc.freeblog.hu 2008.01.22. 10:28:03

kedves Zoltánmixipapa! Nem tisztem a szerzőt védeni, de azért vitatkoznék Veled, ugyanis míg a bolti kenyér már másnap megposhad, adalékanyaggal van teli, stb., addig az én otthoni kenyérkém napok múlva is olyan, mint frissen, és nem kezd el tőle görcsölni a hasam.

Gery Greyhound · http://www.bestofgyurcsany.hu/news.php 2008.01.22. 10:38:16

Nem teljesen értem, ha 3 órát kell keleszteni, akkor mi benne az 5 perces? (van kenyérsütőgépem, ami 3 óra alatt összekeveri, megdagasztja, keleszti és megsüti, úgyhogy nem értem mi ebben az extra ahhoz képest)

yanchi 2008.01.22. 11:02:01

A "pékárú" szó magyarul azt jelenti, hogy a dolog annyiba kerül, mint egy pék...
Gondolom, inkább "pékáru" lehet a dolog :)
Egyébként tetszik a recept, ki fogom próbálni.

zsuzska 2008.01.22. 11:24:33

Kedves Zoltán, Sütemény, Gery: tudom, hogy hosszú a poszt, és mire a végére értetek, elfelejtettétek az elejét, ezért most itt említeném, hogy Cserke azzal kezdi, hogy persze, hogy nem 5 perces ez, sőt.
Igaz, tréfásan írta, mintegy irónia mögé rejtetten, de semmi gond, majd máskor is megmagyarázom nektek, ha nem értitek.
Zoltán: Hát persze, hogy az az igazi, amit a pék süt. És valószínűleg drágább, amit én otthon. De ami pénzt megspórolok azon, hogy nem félkész nokedlit veszek, azt ölöm a saját, frissen sült, illatozó, biztosan adalékanyag-mentes kenyerembe. (persze, ha igazán sok pénzem lesz, veszek egy fatüzeléses kemencét, meg egy hozzáértő péket is, mert ugye az az igazán igazi. A madaras tacskós péket meg ne említsük ezen a honlapon többet, jó??)
Ez ÉN hozzászólásom, Cserkétől bocsánat, hogy az ő blogján beledumálok. De nem álltam meg...

chilii · http://chilii.blogter.hu 2008.01.22. 13:15:16

meglepődve olvastam a negatív hozzászólásokat! nem minősíteném őket, mert igen hosszúra nyúlna a komment, de azt azért megjegyezném, hogy én készítettem egy sima egyszerű excel táblát, és ezzel villám gyorsan ki tudom számolni, hogy mennyibe került a kenyérkém! tényként közlöm a kétkedőkkel, hogy igenis olcsóbb otthon sütni!!! pl. azt a joghurtos-korpás kenyeret amit kb. 270.-Ft-ból hoztam ki, 500.-Ft-ért sem tudnám megvenni a sarki közértben!!!!

Mamma · http://dallacucina.freeblog.hu 2008.01.22. 18:28:03

Cserke, ha ez így megy tovább, én szépen hátradőlök és megvárom, amíg valaki feltalálja a mínusz két órás kenyeret!:-D:-D
Mire felkelek, már ott gőzölög nekem az asztalon, sőt, már ágyba kúszik az illatja:-))
Zsuzska, én hason okból kifolyólat sokáig álmodoztam róla, hogy egy pizzasütő lesz nékem a férjem:-)) megnéztem volna előtte, hogy bucit is tudjon.
Chilii, lassan túlteszel rajtam:-)))

(és Cserke, ez az alsó kép remek!)

Eszter/Tintaleves · http://yawyc.wordpress.com 2008.01.22. 18:36:48

Most már bizony én is meg fogom írni a kenyérsagámat a dagasztás nélkülitől az ötpercesig címmel. Eddigi beruházások: kelesztőtál, hogy a kis drága meg ne száradjon már, és ma egy újabb kenyérsütőforma. Szóval tényleg sokkal többe van a házi kenyér, mintha a boltból venném a kiváló félbarnát. Ez a vágott is nagyon jól mutat!

Cserke 2008.01.22. 21:35:11

Nem értem.
Akinek jó a bolti kenyér (nincs ideje, kedve, energiája magának sütni), egye azt. Akinek az a baja vele, hogy nem jó, csinál magának.És megeszi jóízűen. Ennyi.
Gasztrós kollégák nagyjából összefoglalták amit még mondanék, úgyhogy köszi.

Yanchi, jogos:)

Zsuzskám, bármikor bele-és beszólhatsz. A humorod töretlen:))


Chilii, aztán ne tartsd meg magadnak a jó kis kenyeres recepteket!

Mamma, azt a fajta kenyeret szerintem pont az kapja, akinek pék a férje, eze-aza...
De ha megtudod a receptjét, feltétlenül rakd fel!
(és köszönöm szépen)

Eszter, várom, hogy megírd. Vagy ha nem azt, legalább valamit!
Valamelyik nap én is láttam gyönyörű kerek kenyérsütőt, de erős vagyok, nagyon. Otthagytam nekik.

zsuzska · http://triticumaestivum.freeblog.hu 2008.01.23. 09:41:46

Cserke: köszönöm a lehetőséget, nem viccnek szántam;)

Cserke 2008.01.23. 13:34:31

Szívem szerint azt írtam volna, ezt hívom én pengeéles humornak, de tudom, hogy ilyen kifejezés nincsen:)

piszke · http://www.piszke.blogspot.com 2008.01.26. 12:12:17

Hogy ez a kenyértéma mennyi csapdát rejt.Akárhogy is van, nyilván többet kell egy otthoni kenyérrel foglakozni, mintha 5 perc alatt megvennénk a boltban. és van amire meg sok időt kell szánni, hát istenem....gyerekek, ember, szülők, barátok,állatok, könyvek.stb

Ui: Nekem ne is hozzál sose citomillatú biokakukkfüvet, mert az van az én kertemben is ;-PP

Cserke 2008.01.28. 08:09:07

Piszke, jól mondod, tele van ez a gasztrotéma buktatókkal:)
Nem mindig van a piacon, úgyhogy nem is igérném, hogy viszek. Nálam sajnos kipusztult nyáron, de tavasszal pótolom.

Tintaleves/Eszter · http://yawyc.wordpress.com 2008.01.28. 14:46:04

Megcsináltam az ötpercest, kicsit tönkölyt is tettem bele, isteni lett.

Cserke 2008.01.28. 16:04:18

Az jó, örülök:)
Én teljesen tönkölyből csináltam, általában azt használok. A második adag sima búza finomliszt volt.
A tegnapi bekeverés pedig 1/4 teljes őrlésű. Este kiderül, ártott-e neki, bár nem hiszem.

hallohallo · http://britesite.blogspot.com/ 2008.04.11. 15:03:55

hát fene tudja, én azért vettem kenyérsütőgépet, mert lusta vagyok. lusta vagyok felcihelődni és elcaplatni a boltba (ó, a régi szép idők, amikor olyan helyen laktam, hogy pont szemben volt a város legolcsóbb szupermarkete). annyi idő alatt beledobom a gépbe a lisztet, vizet, egyebet, mit mondok, kb két perc alatt. azt megsül magától. és friss marad egy hétig is (ha marad :)).
most viszont kenyérfronton nagy változások vannak, párom csakis teljeskiőrlésűt eszik, én meg csakis fehéret, úgyhogy ez az ötperces ki lesz próbálva, két verzióban, és aztán egyszerre sütögetjük a reggelihez a kenyéradagunkat.

cserke 2008.04.11. 15:29:41

Nekem is van kenyérsütőm, de nemigen használom, valahogy jobban szeretem a sütőben sült kenyeret, főleg a héja miatt.
Sok sikert hozzá, egyszerű és finom, nálunk változatlanul kedvenc.
Csak a lisztezésre ügyelj a formázásnál, eléggé ragad.

Címkék: dagasztás nélkül péksütemény ötperceskenyérke
süti beállítások módosítása