Erről beszélgetünk..

Címszavakban

7titok (1) 8.osztály (1) 9.osztály (1) abszurd (1) abszurdisztán (1) agar agar (1) ajánló (1) ajotanár (1) akebia (1) alma (4) almaszalámi (1) amaretti (1) apró (4) ausztria (6) a jó háziasszony (1) bab (1) babapiskóta (2) babér (1) bacon (1) balzsamecet (2) banán (1) baracklekvár (1) bazsalikom (5) bemutatkozom rólam (2) biriyani (1) birsalmasajt (1) birshab (1) birsszósz (1) bögrés (1) bolo do caco (1) bor (2) boros (6) bőrös karaj (1) boros mascarponekrém (1) borsó (2) borsos (1) briós (1) brokkoli (2) buci (2) búcsúposzt (1) burma (1) camembert (1) carum (1) cayenne bors (1) cékla (1) charlotte (1) citromos (7) citromos kakukkfű (1) citromos muffin (1) cobbler (2) császármorzsa (1) csicseriborsós (1) csigavész (1) csili (7) csilis mascarpone (1) csípős (3) csirke (14) csirkehúsgombóc (1) csokicsepp (2) csokis (4) csokiszósz (1) csokiszuflé (1) cukkini (5) culinaris (1) curry (3) dagasztás nélkül (2) dahl (1) darányi gólyák (1) desszert (1) dió (5) dionysos tavernája (1) diós (3) dödölle (1) dödölleszerű (1) édes (51) édesburgonya (1) édes felfújt (1) édes savanyú (1) égetett tészta (1) egres (1) egresleves (1) egytál (6) élesztő (1) eperszirup (1) epres (7) eseménynaptár (1) éttermi szemle (2) fagyis (3) fahéj (2) falatka (2) fatayir (1) fehércsoki (2) fehérrépa (1) fekete kömény (1) felfújt (2) feltét (1) fenyőmag (1) feta (1) film (1) fodroskel (1) fokhagymás (17) foto (2) fotó (1) főzelék (1) főzőtanfolyam (3) füstöltsonka (1) fűszeres (16) galuska (1) garam masala (1) gasztróciki (1) gasztro darwin díj (1) gersli (1) gé beszél (1) gofri (2) goldenblog (1) gombás (4) gombaszóst (1) gombaszósz (1) gombóc (1) google (1) gőzgombóc (1) gratin (1) grill (2) grillpác (1) grízes tészta (1) gyömbér (9) gyors (50) gyümölcsös (11) habcsók (1) hagyma (21) hajrá csokibolt (1) hal (1) hamburger (1) hír (1) hírek (1) hülyeség (1) hús (15) húsgombóc (2) i. m. (1) indiai (4) indiai sajt (1) internet (1) írták munkáim (1) írták munkáim fotóim emlékezések (1) iskola (1) ital (1) joghurt (1) joghurtos (9) kakaó (2) kakaóbab (1) kakaós (2) kakukkfű (8) kalács (3) karácsony (1) karácsonyiasztalrais (1) karaj (2) karamella (2) kardamom (1) kasnudeln (2) kecskesajt (1) keksz (4) kelt (18) kelt gombóc (1) kenyér (3) kenyércalzone (1) képviselőfánk (2) kérdezős hógolyós (9) keresőkifejezések (1) kert (8) kertfotó (3) kivis (1) knédligombóc (1) kókusz (1) kókuszos (4) kókusztej (1) kolbász (1) költözés (1) kömény (1) koncert (1) konyhadizájn (3) könyv (6) köret (10) koriander (4) koriandergyömbér (1) körtés (1) kosárka (1) közösblog (1) krém (3) krumpli (2) krumplifánk (1) krumplis (14) kukoricás (1) különleges zöldségek (1) kurkuma (3) kuszkusz (1) kutya (4) légballon (2) lencse (3) levelestészta (2) levélzöldség (1) leves (12) levesbetét (2) lovagi torna (9) madáretető (1) madeira (3) majoranna (3) mákos (6) málna (3) málnás (1) mandula (5) mangó (1) mango lassi (1) marcipán (3) marha (2) mascarpone (7) mazsola (1) mcferrin (1) meggyes (4) meggyes roló (1) méz (3) mézesházikó (1) mézes alma (2) miegymás (6) mizuna (1) molnárka (1) mosogatógép (1) mozzarella (1) mücver (1) muffin (3) mustár (2) mustármag (3) műzlikeksz (1) naan kenyér (1) namenia (1) napraforgós (1) narancs (1) narancshéj (2) narancshéjas sós (1) narancslé (1) narancsvirágvíz (1) nektarin (1) nemrecept (1) nudli (1) oregano (1) őszibarack (1) őszinte (1) ötperceskenyérke (1) padlizsán (5) pakora (1) palacsinta (1) panírsajt (1) papírbansült (1) paprika (1) paradicsom (7) paradicsomos raita (1) paradicsompüré (1) paradicsomszósz (3) parmezán (2) partifalat (1) pasztinák (1) patisszon (1) pecsenye (1) péksütemény (3) perec (1) pie (1) piláf (1) piramissüti (1) piskóta (1) pite (1) poharas krém (7) polenta (1) pórés (1) pörkölt (1) portulák (2) program (1) programajánló (1) programok (1) programozás (1) puding (1) pulyka (4) pylones (1) rebarbarás (1) réteskosár (1) ribizli (1) ricotta (1) rizotto (1) rizs (4) római kömény (7) rozmaring (2) rózsa (1) rózsatorta (2) rózsavíz (1) rumtopf (1) sajt (1) sajtfelfújt (1) sajtos (5) saláta (2) saltimbocca (1) sárgabarack (2) sárgarépa (6) show (1) sma (1) smoothie (1) sonkás (3) sör (2) sörkori (1) sörösdobozon (1) sörzsemle (1) sós (15) spárga (2) spenót (4) sült (8) sült eperbefőtt (1) sült zöldség (1) sütés nélkül (1) süti (36) sütőpor (6) szalonna (1) szárított paradicsom (2) szárzeller (1) szeder (2) szegfűbors (1) szegfűszeg (1) szenny (1) szezámmag (2) szilva (2) szilvalekvár (2) szódabikarbóna (1) szójaszósz (1) szolgálati (1) szövegláda (70) szülinapajándék (1) szűzpecsenye (1) tarja (1) tárkony (2) tatsoi (1) tej (4) tejföl (1) tejszín (18) tészta (10) tésztasaláta (1) tiramisu (1) tojás (5) tojásfehérje (1) tökmag (1) tökmagolaj (1) töltött (3) töltött tekercs (1) tönkölybúza (1) tönkölyliszt (1) torta (3) tortilla (1) túrós (11) tűzdelt (1) tv (1) újhagyma (1) utazós (4) vaddisznó (2) vajas (2) vajastészta (1) vajas fánk (1) vaníliakrémes (4) vaníliapuding (2) vargánya (1) vega (8) vers (6) veszíts el egy könyvet (2) vkf (12) vkf.iii. (1) vkf.iv. (1) vkf.vi. (1) vkf16 (1) vkf18. (2) vkf20 (1) vkf5. (1) vkf9 (1) vkf 13 (1) vkf 14. (1) vkf viii (1) vkf x. (1) vkf xi. (1) vörösbor (2) vörösboros (1) vörösboros meggyszósz (1) vöröslencse (2) zabpehely (2) zagyvaság (1) zakuszkatanya (1) zöldséges (27) zsálya (1) zsömle (1) ¤ (1) ¤barátság¤ (1)
Creative Commons License
KÉRDEZZ MEG, MIELŐTT FELHASZNÁLNÁD, TOVÁBBADNÁD....

Hősi eper

2008.05.19. 09:22 | Cserke | 21 komment

Nem tudom, minek írok úgy egyáltalán, amikor igen, mert a statisztikába beletévedve az derül ki, nagyok jól elvan a blog nélkülem. Volt olyan nap, amikor többen jártak itt, mint friss poszt megjelenésekor...

Ami miatt nagy nehezen, de mégis, hogy muszáj. Mert megint egy csomó dolgot felhalmoztam, pedig még az előző restanciák is a nyakamban lógnak.
Ezt pedig most még inkább muszáj, mert még van eper, meg aztán jövőre elfelejtem, pedig kár lenne.

Az volt, hogy múlik az idő.
És minden évben születésnap van, többek közt Hősé is.
Súlyos mákfüggőség esetén mi mással lehet örömet szerezni egy ilyesmiben szenvedő egyednek, mint hogy hozzájuttatjuk a napi betevő mákadaghoz? Persze jó, ha változatosságra tör az ember lánya, múltkor példál ennek jegyében avas mákból készült süti, bár mentségemre felhozhatom, ártatlan vagyok az ügyben.
Jól bevált kávédarálóm, amiben a mákot szoktam megdolgozni, feldobta a talpát. Így jöhetett szóba a darált mák. Az nem volt ráírva, hogy gyárilag romlott is.

Szorosan idetartozik, hogy a minap elmentem a verekedős műszaki áruházba, hogy majd darálót szerzek magamnak. A régi, ami igazán kidolgozta az idejét már biztos volt vagy 12 éves, a cukrot is abban daráltam, teljesen egyszerű, kisméretű szerkezet volt.
Na de most milyenek vannak?!  Először nem is tudtam beazonosítani, boldogtalanul keringtem a kávéfőzők fertályán, abban a hiszemben, hogy a logika szerint arra kell lenniük a darálóknak is.
Volt ott minden, a kispárnás főzőtől kezdve a százezres csodáig. De olyan kis helyes, egyszerű daráló nem. Másmilyen sem, hittem ezt addig, míg meg nem láttam egy űrrobotszerű valami alatt a feliratot, hogy ő daráló. Sosem gondoltam volna. És még két másikféle mellette. Mindegyiknek vetekedett a mérete egy kisméretű betonmixerkocsiéval, kicsit hasonlítottak is hozzá. Az áruk is.
De amikor Hős dicsőítésére készült a torta, akkor jó darálómban volt még élet, nagyon rendesen csak akkor kezdett füstölni, mikor az utolsó adagnak is végére járt.
Mondtam is az ünnepeltnek, hogy ha fehér bikát nem is, kávédarálót áldoztam a tiszteletére a nagy napon. Örült.

A recept Lajos Maritól a Nők Lapjából, némi változtatással.








Mákos-joghurtos epertorta

26 cm-es kapcsos formában sült a mákos alap.
Itt nem tartottam magam az eredeti recepthez, abban 5 tojás és a liszt helyett zsemlemorzsa volt.

4 tojássárgája
5  dkg túró
6 dkg cukor
1 tk vaníliakivonat
kevés őrölt fahéj

Ezeket alaposan habosra kevertem géppel.

1 dl tej
5 ek rum került még bele

4 tojás fehérje
5 dkg cukor

A habot a cukorral keményre vertem. Ha botmixerrel verjük a habot, esetleg érdemes fontolóra venni, hogy végig tartsuk az edényt. Ellenkező esetben bepörög és máris lehet az előző nap kiglancolt elszívóról pucolászni a cukros habot.
Nagyon meg tudja alapozni az ünnepi hangulatot!


17 dkg darált mák
3 púpos ek. liszt
1 kezeletlen citrom héja


Ezeket is összekevertem, majd szépen beledolgoztam a tojásos krémbe, ezután pedig a cukros habot elegyítettem óvatosan, hogy ne törjön össze.
Mikor ez mind megvan, esetleg az odakészített Cointreauból is magunkhoz vettük egy erősítő kortyot, akkor belekotorjuk a masszát az alul kipapírozott formába és 180 fokon úgy húsz perc alatt meg is sül.

Ám ez az idő sem múlik tétlenül, nem ám, hanem például elő lehet szedni a Betadine-t és akkor mindjárt van mivel lefertőtleníteni bicajosugróbajnok összes térdeit-könyökét. Előtte még kaphatunk egy kisebb szívrohamot a kapuban, mert a csöngetésre boldogan kisietve egy dzsungelharcos áll a túloldalon, bevetésre elmaszkolt arccal, ámde két órácskája elment gyermekünk ruházatában. Na, mikor sikerül összepárosítani a dolgokat és kiderül, stimmel azért minden, akkor lehet fertőtleníteni, vad jajongás közepette.
Nem én jajongok, én csöndben kenek, mert ha nem lennék csöndben, akkor egészen csúnyákat mondanék.
Miért vonzódik ez a gyerek az extrém sportokhoz, miért??? Miért nem jó neki a sima bicajozás, miért kell még dombokról ugrálnia is??
Itt vagyok például én, szerény, csendes asszony. Én néma csendben esek le itthon, magányosan a függőágy alá, úgy hogy nem zavarok senkit, nem hozom rájuk a szívbajt, alatta heverve a vihogást is egészen visszafogottan művelem.
Tessék példát venni rólam! Már a könyököm sem olyan kék.
Nahát.

Viszont ha letudtuk a mellékes dolgokat, nincs mese, azért csak neki kell látni a torta tetejének is.

Epres joghurthab

kell hozzá

1/2 kg eper (ebből 15 szem félretéve egészben, díszítésnek) összeturmixolva
7 kis zselatinlap (a recept szerint 9 lap, v. 1 1/2 tasak)
4.5 dl (3 doboz ) natúr joghurt (receptben 5 dl)
20 dkg porcukor
5 dl tejszín

(Eredetileg még kell 8 ek. eperlikőr, vagy triple sec, ebben oldja fel a zselatint és a tejszínt habfixálóval veri fel.)

A zselatint beáztattam hideg vízbe 5 percre, közben felvertem a tejszínt, a joghurtba belekevertem a cukrot. Ebből vettem el kb. 1 1/2 dl-t, felforrósítottam és ebben oldottam fel a kinyomkodott zselatinlapokat. Nem nagyon szeretek erre a célra vizet használni, mert feleslegesen higítja a krémet.
A maradék joghurtba belekevertem a felvert tejszínt és hozzáadtam a feloldott zselatint.

Mikor ez kész volt eddigre a tortalap is kihűlt, kivettem a formából, azt kibéleltem  folpackkal és erre tettem vissza a tésztát. A joghurtos krém felét ráöntöttem.
Ekkor jött a félretett eper. A szemek 3/4-ét kettévágtam és vágott oldalukkal kifelé a a süti szélére rakosgattam, a formának támogatva. Közben csak egészen kicsit szentségelve, amikor kipottyant némelyik a kezemből. Mikor ennek a végére jártam akkor ment rá a maradék krém, a tetejét is lefóliáztam és ment a hűtőbe 4 órára.

Akkor kiszedtem, és igyekeztem szalonképesen feldíszíteni. Ehhez a maradék epreket gondolomformán felvagdostam, még egy deci tejszínt felvertem és összetördöstem némi pisztáciát, nem sózottat persze.
És a drága forintokért vett tűzcsóvaszóró nem szórta a csóvát, úgyhogy kútba esett az eredeti szép elképzelésünk a fáklyás köszöntésről. Ellenben baromi büdösen égett a műanyagja, be szép is volt.


Nagyon finom , ennek egyenes következményeként nem is tartott sokáig.
És nem is olyan bonyolult.

















A bejegyzés trackback címe:

https://eteto.blog.hu/api/trackback/id/tr42474651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lorien · http://lorien.blog.hu 2008.05.19. 10:31:07

Már éppen reklamálni akartam, hogy nincs friss írás, azért olyat is igényel ám az óvasó!
Darált mák kapcsán, a nagyobb hiperekben /Tuskó, Metró, stb/ lehet kapni a szürkés-fehéres zacsiban valami piros logóval, asszem német termék, még eccer sem volt avas. Este megnézem otthon, mi a márkája, ha érdekel.
A mák sajna kinyírja a darálókat, nekem a trumixgépemen volt egy daráló feltét, de hamar beadta a kulcsot a máktól. Rendes kúpos őrlő kell hozzá, az ezer év, meg egy nap, vagy a kézi hajtány, habár ahhoz meg kiváló erőnlét is kell. Ja, és piacon vett szemes mákkal is jártam már pórul, szóval, hacsak nincs megbízható termelőd, mindig van kockázat.

cserke 2008.05.19. 11:45:13

Na, pont az olyan mák volt avas, sikerült belenyúlni úgy látszik.
A mákot mindig cukorral daráltam, akkor nem tömörödik úgy bele, és hát persze, az igazi a kézi hajtányon átnyomott. Van is egy jó kis kék öntöttvas darálóm, csak a lelkes mákrajongók azt mondják, mikor kínálgatom nekik a jó kis darálást, hogy jó nekik amúgy darálva is, ilyen kis szerények, igénytelenek...
Igen, darálatlannal is jártam így én is.
De ha Vácrátóton jársz az Arborétumban, na az előtt szoktak helyi nénik mákot árulni, az mindig tuti:) Én ősszel mindig elmegyek, egyrészt, mert szép, na meg a mák miatt. Meg jó kis füstöltcuccok, bab, méz, lekvár is van, de csak hétvégén.

naki 2008.05.19. 11:47:17

Ez csoda szép (no meg csoda finom lehet)!
Csak mi az az "5 túró" ???

lorien · http://lorien.blog.hu 2008.05.19. 13:05:36

Tudod, eléggé durván mákfüggő vagyok én is, több kilót elhasználtam már belőle, azért mertem ajánlani. Persze az is lehet, hogy szakszerűtlen volt a tárolás, ki tudja. Úgy láccik, semmiben sem lehet bittos az ember. :(
Nekem is az a kék önöttvas van különben, azzal meg lehet küzdeni rendesen :) Viszont a robotgépemhez rendeltem őrlőt is, remélem beválik majd a mákkal is.
Vácrátót kissé kiesik nekem, de soha nem lehet tudni, köszi a tippet!

Beatbull · http://kiserletikonyha.blogspot.com 2008.05.19. 19:48:31

Gyönyörű! S ilyen kényeztetés ellenére sem hajlandók közreműködni? Ejnye ;)

cserke 2008.05.19. 20:17:05

Naki köszi és javítottam, persze deka:)

Lorien, én lehettem a kivétel, aki erősíti a szabályt azzal az egy avas zacskóval. Még teszek egy próbát, ha jó tapasztalataid vannak idáig, akkor érdemes.
Tudom én, hogy "kicsit " kiesik, de hátha egyszer mégis;)

Beatbull, köszi. Na most szólj, így el vannak kapatva:)

Ízbolygó · http://izbolygo.extra.hu 2008.05.19. 20:29:03

Én meg nem szeretem a mákot, de ebből bevállaltam volna pár szeletet szerény, csendes Cserke asszony! Igen gusztusos tortát kapott Hős!:-))

cserke 2008.05.19. 22:17:55

Neked leszedtük volna a mákos részét az aljáról :)

lorien · http://lorien.blog.hu 2008.05.20. 01:09:47

Tudom én, és lehet, hogy egyszer végre behajtalak, akkor viszont a mamókát sem menti meg senki és semmi sem tőlem :) Ha egyszer beindul a gépezet :)

cserke 2008.05.20. 08:59:50

Lorien, rendben:))

Piroska 2008.05.20. 13:20:45

Cserkókám! Ez lenyűgöző!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

anyámlánya(lábasjószág) 2008.05.20. 14:02:13

én már szólni sem tudok , annyi az emésztőnedv az ajkaim közt.

cserke 2008.05.20. 15:01:19

Jányok, helyesek vagytok:)

Beatbull · http://kiserletikonyha.blogspot.com 2008.05.28. 15:56:05

köszi a nagyon pontos receptet ;) tegnap megvalósítottam és ma meg is ettük kollégáimmal, nagyon ízlett mindenkinek, még a titkárnő (akivel gyakran beszélgetek gasztronómiai témákról) is (n)agyon dícsérte ;) képet nem készítettem, mert így is elég macera volt beszállítani bicajjal az egyetemre, de a szelet pont olyan lett, mint itt Nálad ;) csak a tejszínhabot hagytam el, meg az epret kicsit megcsavart spirál alakban tettem a tetejére.
no, szóval hosszú komment, rövid tartalom: nagyon finom!!! ;)

cserke 2008.05.28. 17:07:55

Egyfelől nagyon örülök, hogy ízlett, másfelől meg miért nem fotóztál?!
Annak is örülök egyfelől, mert legalább nem kell restellkednem a pompás fotóid mellett az enyémekkel, másfelől meg nagyon szeretem a képeid, tehát mégiscsak szomorkodom...

Beatbull · http://kiserletikonyha.blogspot.com 2008.05.28. 19:56:23

:) bocsi érte, de így is volt elég cipelnivalóm, s a fényképezőt is be kellett volna cipelni (egy egész hátizsák a felszerelésem), mert csak az egyetemen bent díszítettem fel. Amúgy messze nem volt olyan szép, mint a Te tortád ;)

Cserke 2008.05.29. 11:22:37

Na jó, most az egyszer:)
Amúgy meg nem hiszem, hinném ha látnám :)

malimba 2009.03.30. 19:47:04

@cserke: Szia!

Hát mákot lehet csak hétvégén kapsz, de a lekvárunkból amit hétvégén az Arborétumnál árusítunk, hétközben is lehet vásárolni a Botanikus kerttől 200 m-re Őrbottyán felé, az Alkotmány út 47 sz alatt Papp Miklósnál.
Közel 30 féle lekvár, diabetikus és natúr lekvárok is.

www.hazilekvar.hu oldalunkon, mely jövő hét közepére lesz készen egészen, már olvashattok rólunk

Papp Miklós

Cserke 2009.04.03. 22:39:22

Szia, köszi az információt, ha járok arra, benézek.
Úgyis lassan esedékes az idei látogatás.
A honlapra benéztem, egy dolgot hiányolok, az árakat.
Egyébként meg gratulálok, igazán nem sok mindent tudnék kitalálni, ami nálad nincs.

Vajsz Csaba 2012.09.12. 14:02:01

Kedves Olvasók!

Ha valakinek nem sikerült megtalálni azt az ízvilágot amit keresett, akkor szeretném ajánlani a LEKVAR SHOP-ot. Nálunk is lehet dió lekvárt vásárolni. Több éve hagyományos eljárással készítek házi lekvárokat - barack, piros ribizli, szilva, csipke, som, áfonya, kökény, eper, szeder, meggy, alma stb lekvárt. Sőt van cukor és édesítőszer hozzá adása nélkül pl. szilva,barack, eper és alma lekvár is. De készítek vöröshagymából és fokhagymából is lekvárokat. ÉS PAPRIKÁBÓL IS. Sőt nagyon finom a konyakos meggy lekvár is!!!! A LEKVARSHOPban a lekvarshop.lapunk.hu oldalon találhat mindenki a termékeinkről információkat. Vajsz Csaba
Címkék: süti torta tejszín mákos joghurtos gyümölcsös epres
süti beállítások módosítása